Jobb mint volt

Öreg karosszék nem vén karosszék 1. rész

Szeretek kárpitozni. Mindig újabb kihívás, majd a munkám gyümölcseként látványos és gyors átalakulás. Na jó, a gyors némi túlzás azért, de hogy látványos az tuti 🙂 Még akkor is, ha csak némi fiatalításra szorul a kiszemelt alany, jelen esetben ez az öregecske karosszék. Alapjában véve is tetszetős darab volt, bár kissé kopottas, így nagy átváltoztatást nem akartam rajta, csak frissítést. Hogy másoknak is kedvet csináljak ehhez az elfoglaltsághoz, leírást készítettem  képekkel illusztrálva, amolyan “kostolónak” szánva és bátorításnak, hogy bárki meg tudja csinálni. Gyorstalpaló leírást már régebben készítettem, amit a facebook oldalamon találhattok meg, képek nélkül. Ez kicsit részletesebb és szemléletesebb lett, remélem 🙂 Több részletben fogok haladni, hogy ne egy nagy posztban kelljen megküzdeni vele.

100 éves karosszék

De vessük is bele magunkat a munkába. Természetesen először mindent le kell bontanunk a bútorról, amihez a következőkre lesz szükségünk: gumikalapács, szegkiszedő, fogók, sniccer.  És természetesen magára a bútordarabra. Ezeken felül nem árt egy papír és ceruza kezünk ügyébe, ahol rögzíthetjük magunknak, hogyan haladtunk, mert majd a visszaépítésnél ugyanezt a sorrendet kell követnünk, csak visszafelé haladva. Valamint egy tálka, ha nem akarjuk szanaszét dobálni a kiszedett szegeket…

bontás eszközök

előtte

Én először mindig az alját borító porfogó szövetet távolítom el, de mivel a fotókat a kárpitnál készítettem, így most azzal kezdjünk. Ha szerencsénk van, a kárpittal együtt ki tudjuk emelni a fából a szegeket, de ha nem ösztönzésként jön a szegkiszedő, amit a szeg feje alá ütünk gumikalapáccsal és kifeszegetjük vele azt.

ha az anyaggal együtt kijönnek a szegek

szegkiszedő használatban

Némely szeg feje letörik, így azokat fogóval kell kiszednünk. Végig érdemes szálirányban tartani az eszközöket, hogy a fa részek ne sérüljenek meg.

beletört szeg beletört szeg kiszedése

Ha a kárpitot eltávolítottuk, a következőket találjuk alatta rétegesen: lószőr, egyszerű vászon, afrik, zsákvászon, rugók, zsinórok és hevederek. Ezeket persze szintén szegek tartják , ráadásul ezek már nem nagyfejű díszszegek, kevésbé akarnak kijönni a fából. Sajnos…és van belőlük vagy ezer.

rétegek

Hogy a hevederekhez jobban hozzáférjünk itt már mindenképp el kell távolítani az említett porvédőt is. Sőt következik a háttámla leszedése is hasonló képpen. Itt már nem olyan sok minden van a kárpit alatt, némi tömő anyag és a hátsórészt alkotó bőrdarab jelen esetben.

 porfogó anyag leszedéseháttámla anyagai

Ha ezeket mind eltávolítottuk, megvan a csupasz, kicsit viharvert váz. Mint a háttámlánál látszik, jól szétszáradtak a faragasztások, úgyhogy ragasztgatás és glettelés következik. Én általában minden szög helyét kiglettelem, hogy legyen mibe beleütni az újabbakat 🙂 Azokat a szegeket pedig, amiket végképp nem tudunk kioperálni a fából, egyszerűen beljebb kalapálom, hogy ne lógjanak ki a továbbiakban már.

csupasz váz

csupasz váz glettelve ragasztva

Ezt követően jöhet a váz csiszolása, festése, lakkozása…elképzelés szerint. Ez a karosszék csiszolást és zsírtalanítás követően 2 réteg vékony lazúrt kapott, sötét dió színben. Ha megszáradt a festék folytatjuk 🙂 következő részben a hevederek és a belső felépítés következik, a legvégére hagyva a kárpittal való bevonást…és a gyönyörködést természetesen a kész műben.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!